Thursday, April 15, 2010

~nasi sudah jadi bubur~

Bukan mahu membuka aib sesiapa, tetapi itulah yang dilaporkan oleh akhbar berdasarkan pendakwaan yang dibuat terhadap teman lelaki pelajar "pintar" Halimaton Abdul Rashid. Hari ini HM melaporkan:

Dakwa kekasih

ALOR STAR: Teman lelaki pelajar pintar, Halimaton Abdul Rashid, 15, yang bekerja sebagai penyelia restoran di Langkawi akan didakwa di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan (KK) kerana merogol gadis bawah umur.


Remaja itu sebelum ini dibawa ke Ibu Pejabat Daedah Kuala Muda di sini, bagi membantu siasatan kerana menyebabkan kehilangan Halimaton serta menyimpan kad pengenalan gadis itu sejak 22 Mac lalu.

Ketua Polis Kedah, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, ketika mengesahkan perkara itu berkata, polis sudah selesai menyiapkan kertas siasatan bagi mendakwa remaja berusia 19 tahun itu dan membebaskannya di bawah jaminan polis selepas tempoh tahanan reman berakhir, pagi kelmarin. Katanya, polis membebaskan suspek dengan jaminan polis dan suspek dijamin saudaranya dari Bertam, Kepala Batas, Pulau Pinang.

“Suspek akan didakwa di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol gadis bawah umur dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara 20 tahun serta sebatan.

“Pejabat Timbalan Pendakwa Raya sudah selesai menyiapkan kertas siasatan bagi membawa suspek ke muka pengadilan,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, Sempena Hari Polis ke-203, semalam.

Isnin lalu, akhbar ini melaporkan polis menahan suspek di rumahnya di Langkawi Jumaat lalu, bagi membantu siasatan selepas pelajar itu dilaporkan hilang dari rumah kakaknya di Bandar Puteri Jaya, Sungai Petani, pada 22 Mac lalu. Suspek kemudian dibawa ke IPD Langkawi sebelum dihantar ke IPD Kuala Muda... -Mohamad Hussin

Berita ini mengubah persepsi saya sekali lagi. Patutlah berkeras hendak menikah. Mungkin kerana "nasi sudah menjadi bubur"?

Kes kehilangan pelajar "pintar" ini dilaporkan pada 22 Mac lalu. Sejak dari tarikh itu, pelajar "pintar" itu dikatakan tinggal di rumah keluarga teman lelakinya. Hampir tiga minggu. Dalam tempoh itu ada pertemuan untuk membincangkan hal itu dengan kehadiran Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Daerah Langkawi dan Ketua Pemuda UMNO Langkawi.

Bincang punya bincang, rupa-rupanya..."nasi sudah menjadi bubur"?

Perbicaraan masih belum bermula, hukuman belum dijatuhkan lagi, jadi tidak adillah dan tidak perlulah saya membuat kesimpulan bahawa teman lelaki Halimaton telah "merogolnya" walaupun hati saya berat untuk berkata demikian.

Semoga menjadi teladan kepada ibu bapa yang kebanyakannya tahu "membela" anak tetapi tidak tahu "membela" anak!

No comments:

Post a Comment